De laatste jaren zijn influencers niet meer weg te denken tijdens onze dagelijks social media-gebruik. Vooral jongeren laten zich steeds vaker beïnvloeden door online persoonlijkheden. Marketingbureaus spelen hier slim op in door producten via influencers aan de man te brengen, vaak op een manier die subtiel en onopvallend is.

Dit lijkt op het eerste gezicht onschuldig, maar het gevaar schuilt er in dat de presentaties van influencers er vaak heel professioneel er uit zien.
Het internet, met name social media zoals Instagram, wordt maximaal benut om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Maar zoals bij alles, is niet alles wat het lijkt.

Wat is eigenlijk een influencer en hoe beïnvloeden ze jou?

Een influencer is iemand die door merken wordt ingezet om het gedrag van bepaalde groepen mensen te beïnvloeden. Dit doen ze door hun grote aantallen volgers op social media platforms zoals Instagram, te verleiden bepaalde producten te kopen. Ze maken gebruik van verschillende vormen van content, zoals vlogs, blogs en foto’s, om hun boodschap over te brengen. Het aantal volgers bepaalt vaak het succes en de invloed van een influencer. Hoe groter het bereik, hoe hoger de verdiensten. Zo werkt het.

De gevaren van de aanbevelingen

Een groot probleem met influencers is dat velen niet de juiste kennis en opleiding hebben om producten of diensten te promoten. Hun kracht ligt vaak in hun vermogen om een boodschap overtuigend over te brengen. Dus hun kwaliteit is niet hun kennis van het product. Dit kan leiden tot situaties waarin producten of behandelingen worden aanbevolen die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van hun volgers. Er zijn verschillende soorten influencers, van macro-influencers met honderdduizenden volgers tot micro-influencers met tienduizenden volgers. Hun inkomsten hangen samen met de hoeveelheid mensen die ze volgen.

Ook volwassenen zijn kwetsbaar

Hoewel jongeren vaak worden gezien als de meest kwetsbare groep voor de invloed van influencers, zijn ze zeker niet de enige groep die gevoelig is voor deze vorm van marketing. Ook volwassenen kunnen beïnvloed worden door wat ze zien op social media. Mensen van alle leeftijden kunnen vatbaar zijn voor de subtiele (of soms minder subtiele) beïnvloeding door influencers, vooral als ze zich identificeren met de waarden, levensstijl of persoonlijke stijl van de influencer.

Volwassenen kunnen net zo goed beïnvloed worden door de perfecte plaatjes en verhalen die influencers delen, vooral als ze onzeker zijn over bepaalde aspecten van hun leven, zoals uiterlijk, carrière of sociale status. Het gevoel van druk om bepaalde producten te kopen of een bepaalde levensstijl te volgen kan ook bij hen leiden tot financiële beslissingen die ze anders misschien niet zouden nemen.

“Social proof” door BN-ers

Daarnaast speelt het fenomeen van de zogenaamde “social proof” een rol, waarbij veel mensen voor de bijl gaan. Immers, als een BN-er het zegt zal het wel zo zijn. Dit geldt zowel voor jongeren als volwassenen. Bovendien kunnen volwassenen die zich zorgen maken over hun gezondheid, welzijn of uiterlijk, gemakkelijk beïnvloed worden door influencers die gezondheids- en schoonheidsproducten promoten.

Wie kunnen we dan nog wel geloven?

 De boodschap is duidelijk; zeker als het gaat om zaken die in relatie staan met je gezondheid zijn social media onbetrouwbare bronnen. Maar kunnen we dan niemand meer geloven?
Wij bespreken hier twee uitzonderingen;

1. De Sjamadriaan:  ‘Het is dweilen met de rioolpijp open’

Wetenschapsjournalist Adriaan ter Braack, beter bekend als de ‘holistische sloopkogel’ Sjamadriaan, maakt korte metten met gezondheidsfabeltjes van wellness-influencers. Adriaan heeft met zijn werk onze aanbeveling. Door hem te volgen op social media en kennis te nemen van zijn kritische houding werk je ook aan je eigen weerbaarheid tegen influencers.

2. De Personal Trainers van First Class Fitness

Zonder uitzondering zijn alle trainers van First Class Fitness hoog opgeleid. Ze hebben opleidingen gevolgd met een wetenschappelijke basis. Met andere woorden, ze spelden mensen niets op de mouw.
Je bent bij de trainers in veilige handen.


Twijfel jij over claims op bijvoorbeeld Instagram met betrekking tot voeding, beweging of leefstijl? Stuur je vraag in door middel van onderstaand formulier en één van onze trainers neemt contact met je op.

Landingpage algemeen
Comments are closed.